Praktiske tips til hvordan man på en effektiv måte kan innrette treningen i hverdagen

Published by Svanhild Eggebø Spanne on

De fleste av oss har en aktiv og travel hverdag. Å få til treningen i dette kan være en utfordring. Mitt råd er å tenke på muligheter i stedet for å se begrensninger.

Som småbarnspappa med en ektefelle som også har en travel hverdag har jeg gjort meg noen erfaringer omkring dette. Mine erfaringer og valg passer sikkert ikke for alle – det har jeg stor respekt for. Men jeg tror mange kan gjøre ting litt annerledes hvis en er villig til å tenke litt «utenfor boksen».  Og så gjelder det å evne å være fleksibel og endre opplegg når det er behov for det.

Min og vår erfaring er at en veldig grei måte å få gjort unna treningen på, er å gjøre unna treningen til/fra jobb. Forutsetter selvsagt at du har dusj/garderobemuligheter på jobb. Og i tillegg kanskje et garderobeskap evt. annet sted på jobben der du kan oppbevare litt jobbtøy. Og så var det dette med å tenke litt «utenfor boksen». La oss si at du på mandag tar bil eller buss til jobb – og tar med deg litt skifte for hele uka hvis du ikke velger å ha det med i sekken seinere i uka. Med en god løpesekk kan du ha med litt utstyr og om nødvendig også jobbpapirer. Så kan du resten av uka variere med å løpe/sykle, alternativt sykle ene vegen og løpe hjem, samt motsatt hvis du har sykkelparkeringsmuligheter på jobben.

Hva med småbarnsforeldre? Unger i barnehage kan i mange tilfeller løses ved å bruke løpe- eller sykkelvogn. Mange gjør som oss og deler på levering og henting. Da setter du selvsagt vogna igjen i barnehagen. Min erfaring er at små barn synes det er mye kjekkere å sette seg i ei slik vogn enn i et barnesete i bilen. Og kanskje aller viktigst: Vi lærer ungene å være i fysisk aktivitet og å være ute. Husk at vi som foreldre er de største forbildene ungene våre har.

I en by vil det alltid være kø på vegnettet i rushtiden. Sånn er det bare. Uansett hvor mange nye prosjekter vi bygger. For de som har en overkommelig avstand mellom hjem og jobb evt. via barnehage, vil derfor faktisk det å ta seg fram på sykkel eller løpe kunne være konkurransedyktig på tid – i hvert fall ikke ta mye lenger tid. Og husk: Når du kommer hjem er treningen unnagjort og du har til og med fått deg litt frisk luft og kanskje naturopplevelser på vegen. Hos oss er det jeg som henter i barnehagen på ettermiddagen. Alltid kjekt – og så kjører jeg ei kort styrkeøkt når vi kommer hjem med ei lita som leker rundt. Kvalitetstid i ordets rette forstand.

Hva med kvaliteten på treningen? Kan veldig godt bli bra ved å gjøre unna treningen unna til/fra jobb. Du kan til og med gjennomføre hjemturen som ei intervalløkt med oppdelte drag. Et lite triks for å være opplagt, er å ha med seg ei brødskive ekstra som du hiver innpå på slutten av arbeidsdagen. Løping med løpevogn gir også ekstra styrketrening – du bruker større muskelgrupper spesielt mage/rygg. Rulleski er også et godt alternativ til løping og sykling.

Hva med de dagene det er veldig dårlig vær, du er fryktelig lite opplagt eller du av andre årsaker ikke kan løpe, sykle evt. gå på rulleski. Da tar du bilen, bussen eller toget – enkelt og greitt.

Og så er godt utstyr viktig – her som ellers. Har lagt med link til en type løpesekk og løpevogn som jeg har god erfaring med.

https://prisguiden.no/produkt/osprey-talon-11-249630?gclid=EAIaIQobChMIuvTfpY7j3wIVDpAYCh2DeQsXEAAYASAAEgJXLfD_BwE

https://www.jollyroom.no/barnevogner/joggevogner/north-13-5-jogger-joggingvagn-black

Løpe- og sykkelvogner trenger du heller ikke kjøpe nye. Du finner dem til en brøkdel av nypris på www.finn.no.

En annen måte og effektivt få utnyttet tid/treningsmuligheter på er å kombinere din trening med at du følger unger på fritidsaktiviteter. Ha treningstøy på deg og gjør unna treningen mens ungene er på aktiviteten. Det brukte jeg mye med de største ungene unntatt i de periodene jeg selv var trener.

Min erfaring er at unger også synes det er kjekt å være med foreldrene på aktiviteter så ta dem f. eks. med på sykkel mens du løper langtur. En god kombinasjon for begge parter.

Prøv da vel 🙂