En god vinterferieøkt

Published by Svanhild Eggebø Spanne on

Mange skal på vinterferie neste uke og tenker kanskje litt på hvordan de skal få unnagjort treningen da, spesielt hvis du skal reise til fjells.

Ikke vær bekymret. Her skal du få et tips om ei god økt som du kan lure inn mellom familietur på langrennsski eller i alpintrekket sammen med familien.

På ski som med løping er det slik at kvalitet er viktigere en kvantitet.

Gå først rolig på ski i 15 min. 

Finn deg så en motbakke. Bakken må ikke være brattere enn at du greier å gå vanlig diagonalteknikk og den må samtidig være så lang at du kan gå drag med litt lengde.

Så gjennomfører du 6-8 x 3 min intervall i bakken. Gå i en hastighet som gjør at du greier å gjennomføre siste draget like fort som det første. Renn rolig ned til start i pausen mellom hvert drag.

Når du er ferdig går du 10-15 min rolig. Økta totalt er unnagjort på en times tid. Pass på å ha godt feste på skiene – gir best utbytte når du kan konsentrere deg om å gå fort og rett på ski uten å slite med dårlig feste.

Jeg kan love deg at dette er ei kjempeøkt i forhold til å forbedre kapasitet/kondisjon. Bedre enn løpeøkter faktisk ettersom du bruker flere muskelgrupper. 

Lykke til!

Mvh
Gunnar