Seinvinter- /vårøkt ved Vanassen

Published by Svanhild Eggebø Spanne on

Etter at en mild vinter går mot slutten er det viktig å glede seg over at vi stadig får dager med lengre dagslys og «vårsol». Min erfaring er at det har en god virkning mentalt, noe som igjen gjør at formen automatisk blir litt «kvikkere». Det gjelder å utnytte denne effekten i treningsarbeidet ditt.

 Jeg har tidligere reklamert for å legge løpeturene til naturterreng, gjerne med kupering. I dag skal du få høre om et naturskjønt grøntområde i Stavanger som egner seg godt for å løpe intervalløkter.

Mange har et forhold til Sørmarka, Mosvatnet og Stokkavatnet. Men Vanassen, som er et fint lite naturområde sentralt i byen, er kanskje ikke så godt kjent for alle. Turområdet ligger lett tilgjengelig for mange og består i tillegg til skog av et fint lite tjern, gressplener og lekearealer med apparater for små (og store). Rundt tjernet er det en ca 1 km lang tursti.

Ta turen dit. Og ta gjerne ungene med. De har fine lekemuligheter mens mamma og/eller pappa gjør unna intervalltreningen sin.

Forslag til økt:

15 min. rolig jogg som oppvarming. Kan evt. gjøres som løpetur hjemmefra hvis du bor i nærheten. Så følgende langintervalldrag:

  • 1 runde rundt Vannastjernet med påfølgende 1 min pause
  • 2 runder med påfølgende 2 min pause
  • 1 runde med påfølgende 1 min pause
  • 2 runder

Til slutt avslutter du med 10-15 min rolig nedjogging.

Ei god og effektiv økt. Lykke til!

Litt mer info om Vanassen finner du på linken:

https://norge.sandalsand.net/vannassen-i-stavanger/

Har du ellers spørsmål til blogginnleggene mine, send meg en epost på:

 gunnar.eiterjord@vegvesen.no