Utstyrsvalg: Det enkle er ofte det beste

Published by Svanhild Eggebø Spanne on

I likhet med mange andre fritidssysler er det mange tilbud og mye å velge i når det gjelder utstyr for løping og for den saks skyld langrenn. Min erfaring er at det enkle ofte er det beste og at du ikke trenger å bruke all verden av penger på utstyr for å ha det kjekt – både på trening og evt i konkurranser. Og så skal jeg ikke ta gleden fra de som har råd til å bruke penger på sportsutstyr. Det er et personlig valg. Men du må altså ikke.

Klær til trening og konkurranser bør du velge ut fra hva du synes er behagelig og funksjonelt. Og her som ellers er det etter min erfaring ingen direkte sammenheng mellom pris og kvalitet. Så det er ingen grunn til å velge det dyreste hvis du finner noe rimelig som du liker.

Ved løping langs veg – spesielt i vinterhalvåret, kan det være lurt å tenke synlighet. Det å tenke på at du har treningstøy med refleks alternativ supplere med refleksbånd/-vest er lurt.

Når det gjelder løping, er løpeskoene det aller viktigste. Hvordan finner du de riktige skoene for deg? Start med å prøve noen forskjellige par og kjenn godt etter hva som kjennes best ut på dine føtter. Og hvis du ikke har noen spesielle behov f. eks. at du tråkker utover eller innover, trenger du ikke kjøper dyre sko som korrigerer for dette – kalles «fint» for pronering/supponeringstøtte. Mange av de dyreste merkemodellene har spesialtilpasning for dette. Men hvis du ikke trenger det er det ingen grunn til å kjøpe slike sko. De er for øvrig også ofte tyngre av vekt enn de enkle skoene. Men du bør velge en treningssko som har god demping. Og det finnes mange rimelige slike å velge i – ikke noe behov for å gå på dyre «spesialbutikker». Er du helt sikker på skostørrelsen, er min erfaring at du kan spare en god del på å kjøpe sko via nettbutikker.

Så ser jeg at en del mosjonister/supermosjonister kjøper seg lettvekts konkurransesko og løper mye trening – faktisk også langturer i disse. Dette er «gambling» og øker risikoen for belastningsskader. For de fleste kan all trening og til dels også konkurranser gjennomføres i godt oppbygde treningssko. For supermosjonisten som vil «ha noe ekstra», bør konkurranseskoene spares til konkurranser. Ikke noe problem å løpe intervalltrening i treningssko. Jeg har gjort det i mange år nå – fungerer utmerket. Og som sagt over: Tynne konkurransesko på langtur er å be om å bli skadet.

I langrenn er det for de aller fleste som ikke skal gå konkurranser på et brukbart aktivt nivå, helt greitt å velge seg en rimelig utstyrspakke for ski, bindinger, staver og sko. Kjøper du f. eks. «superskiene» som de beste aktive utøverne bruker, skal du ha svært gode teknikkferdigheter for å kunne utnytte disse. Det er det de færreste mosjonister/supermosjonister som har. Velg deg som nevnt over et rimelig skipar, stell godt med skiene og lær deg litt om skismurning. Og også når det kommer til smurning gjelder det å ikke gjøre det for komplisert. Det du kan spandere på deg hvis du har råd til det, er et par rubb-/zeroski for «nullføre». Det er det mye av på våre trakter – hele vinteren. Og disse skiene kan du greitt bruke også på tradisjonelt klisterføre så lenge det ikke blir for hardt og isete. Og vær obs: Det er nå på tampen av sesongen du får de gode tilbudene på skiutstyr.

Det enkle er ofte det beste!

Har du ellers spørsmål til blogginnleggene mine, send meg en epost på:

 gunnar.eiterjord@vegvesen.no