Rulleski – kjekk og effektiv styrketrening for kjernemuskulaturen

Published by Svanhild Eggebø Spanne on

Styrketrening er kanskje ikke den mest spennende treningsformen. Men den er viktig – ingen tvil om det. Spesielt kjernemuskulaturen – mage og rygg – er det viktig å holde orden på. Er du flink til å trene disse musklene, unngår du også lettere ryggplager, noe mange sliter med i dagens samfunn med mye stillesitting og lite fysisk aktivitet.

Og som med all annen trening, gjelder det å finne styrketrening som er kjekk og kan utføres i kjekke omgivelser. Forslaget mitt er: Rulleskitrening. Dette er en enkel og grei treningsform som du kan utføre ute og på fine og trygge strekninger hvis du leter litt. Og det er en grei styrketreningsform også for de som ikke har tenkt å delta i skirenn.

Og for å være enda litt mer spesifikk er rådet mitt at du konsentrerer deg om staking på rulleski. Da trener du effektivt mage og rygge samt resten av overkroppen samtidig som du også ved å ta i litt får trent kondisjonen.

Hvis du er nybegynner, er det greitt å finne seg en flat, avskjermet turveg med god asfalt. Mitt forslag er turvegen langs Gandsfjorden, mellom Felleskjøpet og Jåttåvågen. Har selv brukt den mye og gått «runde på runde» der i trening både mot Vasaloppet og Marcialonga – typiske stakeløp i langrenn. I vår region er vi heldig med godt barmarksføre – også det meste av vinteren. Og den aktuelle strekningen er godt skjermet for vind – det er sjeldent særlig vindfullt ned mot Gandsfjorden i motsetning til vest i byområdet og nedover Jæren.

Utstyr er også enkelt. Du kan kjøpe deg en standard utstyrspakke rimelig, se eksempel med link under:

https://www.xxl.no/vintersport/rulleski/rulleski/c/161207_1?gclid=EAIaIQobChMI756kyd6Q4QIVBswYCh2YFwfCEAMYASAAEgI0uPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Og så er det viktig med hjelm og gode hansker. Sykkelhjelmen og vanlige skihansker duker. Det samme gjelder de vanlige skiskoene selv om det også finnes spesialskisko for rulleski. Et lite tips er å kjøpe og montere skjermer på skiene. Greitt når det er regnvær.

Her har du ellers noen nyttige instruksjonsfilmer om rulleskiteknikk:

https//www.ski-tv.no/langrennsteknikk-ep-10-barmark

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/qjPwm/rull-deg-i-sommerform

https://www.trening.no/utholdenhet/stak-deg-til-sixpack/

Når du blir litt mer dreven teknisk er det mange fine turer (i hvert fall i godt vær) nedover Jæren og selv har jeg også trent en del motbakkeintervall i Ullandhaugbakken.

Det er vel få som har staket så mange mil på rulleski som langløpveteranen Anders Aukland på bildet.

Har du ellers spørsmål til blogginnleggene mine, send meg en epost på:

 gunnar.eiterjord@vegvesen.no