Sommertrening

Published by Svanhild Eggebø Spanne on

Gjennom mine blogginnlegg i vinter har jeg forsøkt å formidle det jeg gjennom et langt idrettsliv som utøver og trener har erfart. Jeg håper det har vært nyttig både generelt og i forberedelsene til Ryfastløpet.

Det viktigste jeg har forsøkt å formidle er at fysisk aktivitet kan være gøy. Men «dyrk» den fysiske aktiviteten du trives best med enten det er løping, sykling, skigåing, svømming evt. en kombinasjon av disse. Da vil det erfaringsvis være noe du legger inn som en positiv del av livsstilen din. En kombinasjon av kondisjons- og styrketrening

Vi lever i en tid der det meste av det fra tidligere tider kroppsarbeidet er borte. Skal vi holde kroppen i sånn noenlunde hold, er det viktig at vi selv tar ansvar for å få oss de daglige 30 minuttene fysisk aktivitet som forskning og helsemyndigheter anbefaler.

I sommer kan du «flyte» litt på det du har nedlagt av godt kondisjonsarbeid i løpet av vinteren. Lek deg litt med litt mer fart på intervalløktene og kanskje totalt sett litt mindre total mengde. Erstatt f. eks. ei vanlig litt mer «statisk» vintervalløkt med ei litt alternativ fartsøkt. Løp f. eks. ei «naturlig intervalløkt». Den kan du gjøre på følgende måte: Finn deg et kjekt løpested gjerne stier/grasunderlag i skogsterreng som er småkupert. Start med 10-15 min rolig løping. Deretter øker du farten noe og så legger du undervegs i økta inn drag i bakker eller på flate strekk. Dragene kan godt ha variabel lengde og så løper du roligere mellom dragene. Etter å ha løpt slik i 30-40 min roer du ned 10 min til slutt. Golfbaner er fine steder for slik trening. Hvis du holder deg litt i utkant av der spillet pågår er du ikke i veien for de som spiller. Vi tilbringer ofte helgene på hytta i Sirdal og jeg har mange fine intervalløkter på golfbanen på Kvæven. Kan anbefales.

Ikke nøl med å prøve andre fysiske aktiviteter – padling f eks er en kjempegod treningsform både i forhold til kondisjon og styrke – og du kan få med deg mange fine naturopplevelser på en padletur. Fjellturer er også kjempefin styrke- og kondisjonstrening.

Sommeren er også ei tid der vi vanligvis har bedre vær og bruker mer tid ute – alene og sammen med familie og venner. Ikke dropp kjekke sosiale aktiviteter men prøv å tilpasse treningsturen til disse – i stedet for motsatt. Det går vanligvis bra 😊 Helt greitt f. eks. med en liten løpetur om morgenen før resten av familien våkner. Det gjelder bare å slå på vekkeruret og du kan få med deg mange fine opplevelser før «resten av verden våkner» 😊

Ha en fin sommer med forhåpentligvis masse kjekk fysisk aktivitet!

Har du ellers spørsmål til blogginnleggene mine evt. andre spørsmål om trening og kjekke konkurranser, send meg en epost på:

 gunnar.eiterjord@vegvesen.no